no-img
غنی فایل

اقدام پژوهی بررسی علل ضعف تعدادی از دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در درس ریاضی - غنی فایل


غنی فایل
مطالب ویژه
اطلاعیه های سایت

ادامه مطلب

DOC
اقدام پژوهی بررسی علل ضعف تعدادی از دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در درس ریاضی
doc
مارس 9, 2019
۲,۰۰۰ تومان
۲,۰۰۰ تومان – خرید

اقدام پژوهی بررسی علل ضعف تعدادی از دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در درس ریاضی


در این پست از سایت غنی فایل اقدام پژوهی بررسی علل ضعف تعدادی از دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در درس ریاضی را برای شما قرار داده ایم. اقدام پژوهی بررسی علل ضعف تعدادی از دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در درس ریاضی در قالب فایل ورد و قابل ویرایش آماده خرید و دانلود می باشد .

در ادامه توضیحات تکمیلی اقدام پژوهی بررسی علل ضعف تعدادی از دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در درس ریاضی را مشاهده می کنید.

شماره پست:  ۲۱۹ دویست و نوزده.

تعداد صفحات: ۱۳ سیزده صفحه.

فرمت فایل: ورد و قابل ویرایش.

موضوع: اقدام پژوهی بررسی علل ضعف تعدادی از دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در درس ریاضی.

برای خرید فایل ورد و قابل ویرایش بررسی علل ضعف دانش آموزان در درس ریاضی بر روی دکمه خرید و دانلود کلیک کنید.

فهرست مطالبمقدمه ۳توصیف وضعیت موجود : ۳گردآوری اطلاعات (شواهد ۱) : ۴خلاصه یافته های اولیه : ۵نکاتی چند در باره آموزش ریاضی : ۶راه های پیشنهادی برای تدریس ریاضی : ۹چگونگی اجرای راه های جدید : ۱۰گردآوری اطلاعات ( شواهد۲ ) : ۱۱نتایج : ۱۲نتیجه گیری : ۱۳فهرست منابع و مآخذ ۱۴

مقدمهتوصیف وضعیت موجود :تجربه ی طولانی تدریس من و سایرهمکاران در مقطع ابتدایی نشانگر آن است که هر ساله تعدادی از دانش آموزان نه تنها به اهداف کلی درس ریاضی دست نمی یابند بلکه در یادگیری بیشتر مباحث درس ریاضی نیز با مشکل روبرو هستند .کلاس پر جمعیت من در دبستان دخترانه محدثه که من در آن مشغول به تدریس می باشم نیز ازاین قاعده مستثنی نبوده ودانش آموزان این کلاس نیزدر یادگیری مفاهیم ریاضی مشکل دارند.به گفته ی مدیر مدرسه که دارای چند سال سابقه مدیریت و تدریس درپایه های مختلف آموزشگاه های دیگربوده است . دیگر دانش آموزان سال های گذشته و دوره های بالاترکه عمدتا“ از بستگان همین دانش آموزان بوده اند نیز از نظر یادگیری ریاضی دچار مشکل بوده و هستند . به همین جهت تصمیم گرفتم در صورت امکان راه حلی برای رفع مشکل بیابم .

اقدام پژوهی بررسی علل ضعف تعدادی از دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در درس ریاضی

اقدام پژوهی بررسی علل ضعف تعدادی از دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در درس ریاضی

گردآوری اطلاعات (شواهد ۱) :مساله عدم علاقه مندی دانش آموزان به درس ریاضی را با جمعی از همکاران با سابقه در میان گذاشته و با هم به بحث و گفتگو پرداختیم .همه ی همکاران با علاقه ی بسیار در بحث شرکت کردند و نظرات مفیدی ارایه نمودند. با یکی از اساتید صاحب نظر شهرمان نیز موضوع را در میان گذاشتم ایشان مشتاقانه مطالب نوشته شده را مطالعه و نظر خود را بیان نمودند .با مراجعه به کتاب ها و نشریات گوناگون هم به مطالب جالب و قابل توجه در این زمینه دست یافتم پس از گفتگو های بسیار در زمینه ی علل ضعف و مشکلات یادگیری تعدادی از دانش آموزان در درس ریاضی مطالب جمع آوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت مشکلاتی که در این باره وجود داشت ،نظیر روش تدریس معلم ،تفاوت های فردی دانش آموزان ،مسائل کمک آموزشی ،محیط فیزیکی کلاس و ... فهرست گردید .

خلاصه یافته های اولیه :- معلمین ما معمولا در کلاس درس متکلم وحده هستند و درس ریاضی که مخصوصا در پایه پنجم باید با روش های گوناگون تشریحی،تشبیهی،استفاده از مثال ،تجربه و مشاهده های عینی ،استفاده از مدل و کاوشگری و…) تدریس شود به روش زبانی و قاعده گویی محدود شده است -معلم آن طور که باید آموزش لازم را ندیده به طور مثال با اصول یادگیری آشنا نیست که بتواند از آن در امر تدریس بهره گیرد .-وسایل کمک آموزشی که نقش مهمی در ارائه مفهوم ریاضی دارند به حد کافی در اختیار معلم و دانش آموز نیست .-تراکم بیش از حد جمعیت در کلاس-عدم ارتباط ریاضی در پایه های مختلف-نقش خود دانش آموز در گیرایی مفاهیم از نظر رشد جسمی و هوش

نکاتی چند در باره آموزش ریاضی :در حین مطالعه و جمع آوری اطلاعات در پی مطالبی بودم که مرا در امر تدریس و رفع مشکلات یادگیری کودکان راهنما باشد که به نظریه اسکینر در کتاب نظریه های یادگیری برخوردم او معتقد است یادگیری در صورتی به بهترین وجه انجام می گیردکه الف ) اطلاعاتی که قرار است آموخته شوند در گام های کوچک ارائه گردد.ب ) به یادگیرندگان درباره ی یادگیریشان بازخورد فوری داده شود. یعنی بلافاصله پس از یک تجربه یادگیری به آنان گفته شود که اطلاعات مورد نظر را درست یادگرفته اند یا از آن لحاظ اشکالاتی دارند.ج) یادگیرندگان بتوانند با سرعت متناسب خود یاد بگیرند.او با تجربه ی دست اول متوجه شد که این اصل در کلاس های درس به کار برده نمی شوند . او در رابطه با دیداری که از یکی از کلاس های درس پسرش در سال ۱۳۸۷ به عمل آورد چنین اظهار نظر کرد :«در ۱۱ آبان من به عنوان پدری که از کلاس درس فرزندش دیدار می کند در صندلی آخر یک کلاس درس ریاضی نشسته بودم .ناگهان وضعیت کاملا مبهم به نظر رسید درآن جا بیست موجود فوق العاده با ارزش وجود داشتند معلم کلاس تقریبا بر خلاف تمامی آنچه که ما درباره یادگیری می دانیم عمل کرد .قابل ذکر است که معمول ترین روش یادگیری روش سخنرانی است و در این روش هر سه اصل بالا زیر پا گذاشته می شود .در زمان حال و در بعضی از مدارس فعلی ما نیز غالبا از کودکان مدارس ابتدایی خواسته می شود به جای یادگیری مفاهیم ریاضی از طریق بررسی ماهیت اعداد و نیز تفهیم مفاهیم به کمک معلم مجموعه های تازه ،لغات و اعمال ریاضی جدید را به ذهن بسپارند .در امر تدریس هر مفهوم درس ریاضی سیر تفکر دانش آموز را نیز باید مدنظر قرار داد که مراحل آن به شرح زیر می باشد:آمادگی : در این مرحله از تدریس معلم می کوشد اولا“ رغبت دانش آموزان را نسبت به موضوع درس برانگیزد ،ثانیا هدف درس را روشن نماید ،ثالثا معلومات فبلی دانش آموزان را بررسی کرده و مطالب جدید را بر پایه معلومات قبلی او تدریس کند .عرضه :معلم درس تازه را عرضه می کند و به اصطلاح موضوع جدید را با توجه به هدف هایی که پیش بینی کرده است به دانش آموزان تدریس می کند .مقایسه : ارتباط بین معلومات قبلی و درس برقرار و مقایسه به عمل می آید و در این مقایسه است که به اصول کلی دست پیدا می کنند در تدریس ریاضیات معلم در این مرحله به قاعده دست پیدا می کند و تعاریف را به دست می آورد .تعمیم : نتایج به دست آمده در مرحله سوم که در ریاضی قاعده گفته می شود در مواقع مقتضی و همانند ،تعمیم داده می شود .کاربرد و تطبیق: مانند حل مسائل ریاضی بعد از یادگرفتن قاعده روابط ریاضی. در این جا لازم است به این موضوع نیز توجه داشته باشیم که روش های شهودی و فعال ، از جمله روش های جدید تدریس ریاضیات ابتدایی هستند که در چند سال اخیر بر اثر تحولات به وجود آمده در علم و هم چنین پیشرفت های روان شناسی و تعلیم و تربیت به وجود آمده و در کشورهای پیشرفته جهان در زمینه تدریس ریاضیات مورد استفاده قرار گرفته اند. طرفداران روش شهودی عقیده دارند سهم عمده یادگیری به خصوص در مورد انسان از طریق بینش انجام می گیرد . در این روش وسایل کمک آموزشی نقش مهمی در تدریس پیدا می کنند و معلم مراحل درس را طوری تنظیم و ارایه می کند که دانش آموزان با مشاهده مراحل به هم پیوسته کار آموزش پی به حل مسئله می برند که منجر به یادگیری مفاهیم درس می شود .در روش فعال دانش آموزان با تلاش خود و با راهنمایی معلم به اهداف آموزشی نایل می گردند .

بازدیدها: 100



موضوعات :

درباره نویسنده

غنی فایل 528 نوشته در غنی فایل دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


11 پاسخ به “اقدام پژوهی بررسی علل ضعف تعدادی از دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در درس ریاضی

  1. امیر راستاد گفت:

    سلام چرا من هزینه فایل پرداخت کردم ولی فایلی دریافت نکردم

  2. بیتا گفت:

    سلام من هزینه رو پرداخت کردم ولی فایلی دریافت نشد

  3. Mohammad گفت:

    این شماره واتساپ کجاس ما نمیبینم

    • غنی فایل گفت:

      سلام .فایلا مشکلی ندارن. پوشه اسپم ایمیلتون رو چک نمایید. به شماره واتس آپ بالای سایت مسیج بدید ارسال می کنن. این شماره پشتیبانی در واتس آپ ۰۹۳۰۸۹۲۳۴۲۹

  4. بی نام گفت:

    من تولید محتوای دریاهای ایران خرید کردم واسم چیزی نیومده.شماره واتساپی کجاست که دیده نمیشه شورش رو در آوردین

    • غنی فایل گفت:

      سلام .فایلا مشکلی ندارن. پوشه اسپم ایمیلتون رو چک نمایید. به شماره واتس آپ بالای سایت مسیج بدید ارسال می کنن. این شماره پشتیبانی در واتس آپ ۰۹۳۰۸۹۲۳۴۲۹

  5. عبدالرئوف گفت:

    خربدم پس چرا برام نیومد به ایمیل هم فرستاده نشده

    • غنی فایل گفت:

      پوشه اسپم ایمیلتون رو چک نمایید. به شماره واتس آپ بالای سایت مسیج بدید ارسال می کنن. این شماره پشتیبانی در واتس آپ ۰۹۳۰۸۹۲۳۴۲۹

    • غنی فایل گفت:

      پوشه اسپم ایمیلتون رو چک نمایید . به شماره واتس آپ بالای سایت مسیج بدید ارسال می کنن. این شماره پشتیبانی در واتس آپ ۰۹۳۰۸۹۲۳۴۲۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *